baner-naglowek.png
Strona Główna
O festiwalu   Konkurs Kompozytorski/ Composers Competition/ Komponisten - Wettbewerb/ Concours de Composition/ Concurso de Composicion Musical  
Galerie zdjęć  
Multimedia  
e-kultura  
MOK  
Kontakt  
1
2
3
4
5
Koncert V w ramach VI Festiwalu Fide et Amore
grafika
GALERIE:
grafika
ikona
Ilość fotografii: 54
Autor: Redaktor

Wieczór V

31 sierpnia 2012 godz. 19:00

kościół pw. św. Brata Alberta (Żory - Kleszczówka, ul. Jodłowa 12)

Liturgia gregoriańska

Nieszpory o Niepokalanym Poczęciu NMP

 

Program:

Część liturgiczna - modlitwa w intencji artystów, organizatorów i uczestników VI. Festiwalu Fide et Amore

Procesja wejścia: Bogurodzica (śpiew wspólny)

Wezwanie: Boże wejrzyj ku wspomożeniu memu

Hymn: Ave maris stella

Psalmy

Czytanie i homilia

Magnificat

Prośby, Pater noster, oracja i błogosławieństwo

Salve Regina (śpiew wspólny)

Część koncertowa

Gaudens gaudebo - Introit (z Mszy o Niepokalanym Poczęciu NMP)

O nadroższy kwiatku - „Śpiewniki mieszczańskie" XV w.

Bądź wiesioła - Rękopis Biblioteki Raczyńskich XV w.

El Llibre Vermell de Montserrat (XIII-XVI w.):

  • O Virgo
  • Mariam matrem
  • Cuncti simus concanentes

Recordare (Offertorium)

Gloriosa - Communio (z Mszy o Niepokalanym Poczęciu NMP)

 

Wykonawcy:

Żeński zespół chorałowy Liquescentes (dyr. Karolina Piotrowska - Sobczak)

Przewodniczenie i słowo Boże - ks. prof. Antoni Reginek

 

Zespół LIQUESCENTES w składzie: Karolina Piotrowska-Sobczak, Ewa Domagała, Anna Kaczorowska, Katarzyna Kubaszczyk, Agnieszka Łysakowska, Hanna Pych zadebiutował w październiku 2004 roku w ramach Dominikańskiego Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej „Na dobry początek". Specjalizuje się w wykonywaniu i propagowaniu chorału gregoriańskiego zarówno w ramach liturgii, jak i samodzielnych koncertów w kraju i za granicą. Od 2006 roku współpracuje z klasztorem oo. benedyktynów w Triors we Francji, stosując solesmeńską metodę wykonawczą. Zajmuje się również wykonywaniem najwcześniejszych kompozycji wielogłosowych: polifonii średniowiecznej i wczesnorenesansowej.

 

Karolina Piotrowska-Sobczak założyciel, dyrygent i dyrektor artystyczny Chóru Dominikantes w Poznaniu, z którym zdobyła wiele nagród i wyróżnień, w tym nagród dla najlepszego dyrygenta, przyznanych na Międzynarodowym Konkursie Chóralnym „Pražskie Vánoce" w Pradze i Międzynarodowym Konkursie w Linzu. Była inicjatorką Dominikańskiego Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej „Na dobry początek" (3 edycje), Spotkań Chórów Akademickich Miasta Poznania (5 edycji), Studium Chorału Gregoriańskiego. Od 2002 roku prowadzi dziewczęcą liturgiczną Scholę Cantorum „Gultovienses" w kościele parafialnym w Gułtowych.

W 2003 roku utworzyła Zespół Muzyki Dawnej „Liquescentes", z którym zajmuje się wykonywaniem głównie chorału gregoriańskiego, ale i wczesnych utworów wielogłosowych. Wraz z zespołem stale współpracuje z benedyktyńskim ośrodkiem liturgicznym w Triors we Francji. Od 2011 roku prowadzi Kiciński Chór Kameralny „Arsis". Doktor, laureatka I miejsca i Nagrody Prezydenta Miasta Poznania w VI Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentów Chóralnych Akademii Muzycznych w Poznaniu w 1996 roku, stypendystka nagrody Młodych Twórców Miasta Poznania (1996-1997). Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, jak również Podyplomowego Studium Chórmistrzowskiego i Podyplomowego Studium Emisji Głosu w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W 2001 roku ukończyła dwuletnie studia uzupełniające w zakresie prowadzenia zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych (Ergänzungsstudien-Chordirigentur) na Hochschule der Künste w Berlinie, w klasie prof. Uwe Gronostay'a. Członek Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych, Federacji „Caecilianum" (członek zarządu oddziału poznańskiego), Polskiej Federacji „Pueri Cantores".

 

Mnisi z Triors i metoda Solesmes: W 2006 roku Liquescentes odnalazło swoją duchową przystań. Jest nią benedyktyńskie opactwo Notre-Dame de Triors we Francji. Tu wierni tradycji mnisi każdego dnia łączą staranne sprawowanie starej liturgii z chorałem gregoriańskim. Wśród benedyktynów zespół znalazł nauczycieli, którzy chętnie zgodzili się podzielić swą wiedzą i doświadczeniem. Dla Liquescentes Triors to prawie dom. Pobyt w nim jest czasem rzeczywistego odpoczynku połączonego z intensywną pracą, momentem otwarcia na inspirację: czasem nauki śpiewu liturgicznego, uczestnictwa w wykładach teologicznych, odbywania rekolekcji, nagrywania płyt. Wszystkie kolejne pomysły zespołu mają tu swoje źródło. Liquescentes przyjęło słynną metodę wykonawczą klasycznego Solesmes, która to tradycja jest bardzo szanowana i pielęgnowana w Triors.

Duchowe znaczenie śpiewanego tekstu znajduje tu wyraz w konkretnej technice, a środki muzyczne stosuje się w sposób jednocześnie precyzyjny i swobodny. Śpiew gregoriański według metody Solesmes sprzyja kontemplacji i niesie z sobą pokój, gdyż jest powściągliwy, wewnętrzny, łagodny, naturalny jak oddech.

 

Sesje chorału gregoriańskiego: W czerwcu 2011 roku zespół Liquescentes, zachęcony przez mnichów, którzy zaoferowali swą merytoryczną pomoc, po raz pierwszy samodzielnie poprowadził sesję chorału gregoriańskiego. Warsztaty, zorganizowane przez Komisję do Spraw Liturgii i Muzyki Kościelnej przy Archidiecezji Łódzkiej, odbyły się w Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi.

Wzięło w nich udział kilkadziesiąt osób z całej Polski, podzielonych na kilka grup o różnym stopniu zaawansowania. Praktyczną naukę antyfon uzupełniały komentarze teologiczne Dom Gajarda (1885-1972), który doprowadził śpiew benedyktynów w Solesmes do doskonałości. Podczas kursu miały miejsce wykłady o. opata z Triors Herve Courau i o. przeora (a obecnego opata) z Fontgombault Jeana Pateau. Ćwiczenia wokalne na poprawę emisji głosu poprowadził wokalista i nauczyciel śpiewu z Holandii Rene Linnenbank. Codziennie przed południem uczestnicy kursu przeżywali wspólnie śpiewaną liturgię, a wieczorem modlili się podczas komplety. Liquescentes zamierza przeprowadzać systematycznie podobne blisko tygodniowe sesje chorałowe (ostatnia odbyła się w terminie 2-7 lipca 2012 roku; konsultantem był m. in. Claude Pateau - dyrektor Szkoły św. Grzegorza w Montligeon), a w międzyczasie proponuje spotkania weekendowe z nieco węższym programem nauczania. Warsztaty przeznaczone są dla świeckich i duchownych, amatorów i zaawansowanych, śpiewających oraz uczących śpiewu.

Redakcja:  Redaktor
Wprowadzono: 11-07-2014
wyświetleń: 4251
Pdf
DRUKUJ
Środa, 24 kwietnia 2024
Bony, Horacji, Jerzego
Festiwal Twórczości Religijnej Fide et Amore Żory
Decyzja użytkownika w zakresie plików Cookie na niniejszej stronie

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. W programie służącym do obsługi Internetu można zmienić ustawienia dotyczące plików cookie.Korzystanie z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących plików cookie oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.