baner-naglowek.png
Strona Główna
O festiwalu   Program XII Festiwalu Fide & Amore 2018  
Galerie zdjęć  
Multimedia  
e-kultura  
MOK  
Kontakt  
I edycja Festiwalu Fide et Amore 2007
grafika

W lipcu i sierpniu 2007 Miejski Ośrodek Kultury w Żorach, parafie miasta Żory oraz środowisko artystyczne miasta po raz pierwszy zorganizowały  Żorski Festiwal Twórczości Religijnej „Fide et Amore", który ma być pozytywną propozycją religijnych i kulturalnych przeżyć stanowiących część „cywilizacji miłości" (por. Jan Paweł II).
Wydarzenie miało wymiar ekumeniczny ze względu na udział w nim różnych Kościołów Chrześcijańskich.
Program pierwszej edycji Festiwalu objął różne gatunki muzyki religijnej (od chorału gregoriańskiego, poprzez muzykę organową, polifonię religijną, muzykę wokalno instrumentalną na piosence religijnej skończywszy). Naszym założeniem jest stworzenie corocznych spotkań w ramach Festiwalu i przedstawianie nie tylko muzyki religijnej ale także innych gatunków sztuki jako przejawu działalności duchowej człowieka.

Program I Żorskiego Festiwalu Twórczości Religijnej 2007 "Fide et Amore"
Piątkowe wieczory muzyczne


Pieśni nabożne
20 lipca 2007, godz. 19.00
Kościół pw. Miłosierdzia Bożego


Wykonawcy:
Chór Canticum novum z parafii św. Brata Alberta, dyr. Gabriela Jaworska
Schola Cantorum Sariensi z parafii św. Apostołów Filipa i Jakuba, dyr. Ewa Dyrda
Dagmara Świtacz (sopran)
Zespół Kameralny Chóru Filharmonii Śląskiej w Katowicach, dyr. Waldemar Sutryk
Śląski Oktet Gitarowy, dyr. Franciszek Wieczorek

W programie:
G. Allegri - Miserere, dzieła polskich twórców muzyki religijnej (M. Gomółka, M. Zieleński, Wacław z Szamotuł, W. Kilar), B. Budzyński - Góreckiada oraz prawykonanie B. Budzyński (sł. O. B. Derey) - Pieśni nabożne z okazji 750. lecia śmierci św. Jacka

Festiwalowym preludium stanie się słynne Miserere Allegriego w wykonaniu połączonych żorskich zespołów wokalnych: chóru Canticum novum z parafii św. Brata Alberta (dyr. G. Jaworska) oraz Schola Cantorum Sariensis z parafii św. Apostołów Filipa i Jakuba (dyr. E. Dyrda), którym towarzyszyć będzie Dagmara Świtacz (sopran).

Zespół Kameralny Chóru Filharmonii Śląskiej w Katowicach, dyr. Waldemar Sutryk Chór Filharmonii Śląskiej powstał w 1974 roku. W czasie 30-letniej działalności koncertował w najważniejszych ośrodkach kulturalnych w Polsce i za granicą: w Danii, Francji, Szwajcarii, we Włoszech, Niemczech, Grecji i Belgii. Brał także udział w festiwalach: "Wratislavia Cantans", "Haendelfestspiele" w Halle, "Poznańska Wiosna", Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej (Wrocław), Dni Muzyki Oratoryjnej (Opole), Festiwal Muzyki Dawnej (Kraków), Muzyczny Festiwal w Łańcucie, Festiwal w La Chaise-Dieu, Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", Festiwal Grażyny Bacewicz w Poznaniu, gdzie uczestniczył w polskim prawykonaniu "Snu Geroncjusza" E. Elgara. Chór uczestniczył także w pierwszym wykonaniu "Missa pro Pace" Wojciecha Kilara w kontekście liturgicznym (czerwiec 2002, Archikatedra Chrystusa Króla w Katowicach). Chór dokonał wielu nagrań archiwalnych oraz nagrań muzyki filmowej Zbigniewa Preissnera oraz Wojciecha Kilara, m. in. do filmów Krzysztofa Kieślowskiego i Agnieszki Holland, a także wszystkich utworów wokalno-instrumentalnych Karola Szymanowskiego. Ostatnio Zespół dokonał nagrania płyty CD w serii "Angelus Silesius" z muzyką H. M. Góreckiego pt. "Idąc szli i płakali". Kierownikiem artystycznym zespołu był - od chwili jego założenia przez 30 lat - znakomity chórmistrz prof. Jan Wojtacha. Obecnie funkcję tę pełni Waldemar Sutryk.

Śląski Oktet Gitarowy powstał w październiku 2001 roku. Tworzą go absolwenci i studenci Akademii Muzycznej w Katowicach: Tomasz Spaliński, Jacek Płosa, Franciszek Wieczorek Pomysłodawca i kierownik zespołu. Wydawca i organizator życia muzycznego, kierownik artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Gitarowego w Żorach, Katarina Wieczorek wraz z mężem Franciszkiem prowadzi Agencję Artystyczną MODRAM, Mariusz Bury, Jan Kudełka, Piotr Kudełka i Krzysztof Kołodziej. Oprócz koncertów w kraju, Śląski Oktet Gitarowy występował dotychczas na Słowacji, Węgrzech, w Szwecji, Danii i Wielkiej Brytanii.
Opracowanie tekstu: ks. Wiesław Hudek

Chorał gregoriański
27 lipca 2007, godz. 19.00
Kościół pw. św. Brata Alberta


Wykonawcy:
Schola Cantorum Minorum Chosoviensis, dyr. Sławomir Witkowski,
Arkadiusz Popławski (organy)

W programie:
Modlitwa: Nieszpory gregoriańskie ku czci św. Jacka,
Koncert: Chorał starorzymski mozarabski, utwory organowe D. Buxtehudego

Schola Cantorum Minorum Chosoviensis Schola Cantorum Minorum Chosoviensis. Zespół istnieje od 1996 roku i specjalizuje się w wykonywaniu chorału gregoriańskiego, ale wykonuje także wczesną polifonię i pieśni tradycyjne - zarówno jedno jak i wielogłosowe. Grupę tworzą zarówno zawodowi muzycy, jak i doświadczeni śpiewacy: Paweł Bartosz, Edward Kawka, Dariusz Kowalski, Bartłomiej Kwiatkowski, Rafał Lip, Daniel Orynicz, Wojciech Radziejewski, Sławomir, Sylwester i Tomasz Witkowscy, Paweł Zaufal. Stałym współpracownikiem jest krakowski organista Krzysztof Palisz (absolwent AM w Katowicach, w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego oraz Konserwatoriów Muzycznych w Lyonie i Amsterdamie). Kierownikiem muzycznym zespołu jest Sławomir Witkowski, kantor parafii św. Jadwigi Śląskiej w Chorzowie, absolwent AM w Katowicach, który swoje umiejętności doskonalił m.in. pod okiem Marcela Péresa z Francji, o. Bernarda Sawickiego OSB - opata tynieckiego oraz Marcina Bornusa-Szczycińskiego i Roberta Pożarskiego - wybitnych kantorów i znawców chorału w Polsce. Podstawowym zadaniem scholi jest śpiew liturgiczny. W latach 1996-2005 członkowie współorganizowali Msze Gregoriańskie, które odbywały się regularnie w kościele św. Barbary w Chorzowie. Współpraca z Chorzowskim Ośrodkiem Liturgicznym im. św. Benedykta owocuje organizacją corocznych ogólnopolskich Warsztatów Chorałowych oraz regularnie, co miesiąc - liturgią Wigilii wybranych niedziel i uroczystości. Koncertują także poza liturgią, prezentując interesujące programy związane z aktualnym okresem roku liturgicznego. Wielokrotnie byli zapraszani, by uświetnić ważne uroczystości kościelne i miejskie (m.in. w Piekarach Śląskich na corocznej męskiej pielgrzymce, w Archikatedrze Katowickiej, na I Kongresie Muzyki Liturgicznej Archidiecezji Katowickiej, na uroczystości 75-lecia AM w Katowicach, na uroczystych sesjach Rady Miasta Chorzów). Współpracowali z prof. Gembalskim, Józefem Skrzekiem a także z saksofonistą Krzysztofem Kapelem. Występowali na różnych festiwalach (m.in. na IX Międzynarodowych Olkuskich Dniach Muzyki Organowej i Kameralnej pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, na XIV Tyskich Wieczorach Kolędowych, na VI Festiwalu "Muzyka w zabytkowych kościołach i wnętrzach Księstwa Nyskiego", na I Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Gregoriańskiej Na Skałce "ARS CANTUS GREGORIANI" w Krakowie, na XVIII Festiwalu Pieśn Religijnej "CANTATE DOMINO" w Koszalinie, na festiwalu "Jeden Bóg, wiele kultur" w Sanoku).

Arkadiusz Popławski urodził się w 1975 r. w Raciborzu. Tam oraz w Rybniku i Katowicach zdobywał wykształcenie, aktualnie jest studentem Wydziału Instrumentalistki Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Jest autorem opracowań organowych i chóralnych. Od 1996 roku pracuje jako organista w bazylice Paszowskiej, a od czterech lat współpracuje z chórem Wyższego Śląskiego Seminarium Duchownego w Katowicach. Od 2006 roku członek Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych oraz Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Sakralnej.
Opracowanie tekstu: ks. Wiesław Hudek

AMDG, czyli muzyka Bacha
3 sierpnia 2007, godz. 19.00
Kościół Ewangelicko-Augsburski Zbawiciela


Wykonawcy:
Katarzyna Żurek (skrzypce)
Dominika Kontny (wiolonczela)
Marek Ludwik (obój)
Joanna Spandel (wokal)
Tomasz Świercz (organy)
Chór ewangelicki „Gloria" ze Skoczowa dyr. Bolesław Noga

W programie:
dzieła instrumentalne i wokalno-instrumentalne J. S. Bacha (BWV 565, BWV 1060, BWV 147, BWV 1028, BWV 172, BWV 244) oraz utwory wykonywane przez różne obsady chóru „Gloria".

Katarzyna Żurek (skrzypce), absolwentka SSM II st. w Żorach w klasie skrzypiec mgr Żydka, a obecnie studentka III roku w klasie skrzypiec prof. Beaty Warykiewicz-Siwy i as. Adama Mokrusa.

Dominika Kontny (wiolonczela) ukończyła PSM I st. w Żorach, a obecnie jest uczennicą na VI roku w SSM II st. w Żorach, w roku 2006 laureatka II ogólnopolskiego konkursu wiolonczelowego im. Luigi Boccheriniego, oraz zajęła III miejsce na II Forum Młodych Instrumentalistów w Rybniku. Wystąpiła już z kameralną orkiestrą filharmonii śląskiej, a aktualnie gra również w zespole pop-jazzowym.

Marek Ludwik (obój) absolwent PSM II st. w Rybniku im K. i A. Szafranków w klasie oboju mgr Jana Ludwika. Obecnie student III roku AM w Katowicach w klasie oboju prof. Tomasza Miczki i as. Piotra Pyca. Laureat Ogólnopolskiego Konkursu Instrumenty Dęte PSM II st. w Bydgoszczy. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Uczestniczył w mistrzowskich kursach gry na oboju i zagranicą prowadzonych przez znamienitych wirtuozów gry na oboju. Współpracuje z orkiestrami krajowymi i i zagranicznymi.

Joanna Spandel (sopran) kształciła się w PSM I st. (skrzypce) i II st. (altówka) w Rybniku oraz Krakowie (śpiew). Studiowała na wydziale muzyki liturgicznej PAT w Krakowie oraz w AM w Katowicach. Współpracowała z wieloma chórami (m.in. Polskiego Radia w Krakowie, Opery w Hamburgu, Opery w Krakowie). Aktualnie prowadzi chór dziecięcy przy parafii Boże Miłosierdzia w Rybniku - Niewidomiu oraz emisję głosu w chórze „Canticum Jubilaeum" z Limanowej.

Tomasz Świercz (organy) urodził się w Głownie k/Łodzi, w roku 2000 ukończył Salezjańską Ogólnokształcącą Szkołę w Lutomiersku uzyskując dyplom organisty i rozpoczął studia na AM im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu na wydziale Edukacji Muzycznej, Dyrygentury Chóralnej i Muzyki Kościelnej (2000- 2004), następnie studia na wydziale Instrumentalnym tejże Akademii (2003- 2006). Od roku 2004 jest organistą Bazyliki Mniejszej p.w. św. Antoniego w Rybniku. Jako czynny organista i chórzysta koncertował w Belgii, Niemczech, Czechach oraz wielu miastach Polski zdobywając liczne wyróżnienia.

Chór ewangelicki „Gloria" ze Skoczowa dyr. Bolesław Noga Historia oraz okoliczności powstania ewangelickiego chóru przy parafii św. Trójcy w Skoczowie osnute są jeszcze mgłą tajemnicy. Pierwsze wzmianki o jego istnieniu pochodzą z roku 1912 i wiążą się z przyjściem do pracy w skoczowskiej parafii, ks. Józefa Gabrysia z Drogomyśla. Następna, wzmianka pochodzi z roku 1916. Dyrygentem, który pracuje z chórem od 1982 r. do dnia dzisiejszego jest p. mgr Bolesław Noga, pierwszy z wyższym wykształceniem muzycznym. Chór dał wiele koncertów w RFN, Holandii i Austrii. Na pierwszy tourne chór wyjechał w 1984 roku do Norymbergii, Ladshut i Monachium, a po nim były następne. Chór nasz za granicą szczególnie gorąco witany jest w swych regionalnych cieszyńskich strojach ludowych. Oprócz repertuaru czysto religijnego chór posiada w programie również wiele pieśni ludowych. Chór posiada dobre kontakty ekumeniczne z kilkoma chórami katolickimi oraz chórem adwentystów w Skoczowie (śpiewał m.in. 22 maja 1995 r. podczas ekumenicznej modlitwy z papieżem Janem Pawłem II). Wyrazem aktywnej działalności ewangelickiego chóru ze Skoczowa było nagranie 4 kaset magnetofonowych: 1992 „Ojcze Nasz", 1994 „Ojcze Wysłuchaj" oraz 1998 „Ojcze Błogosław", która ukazała się także w wersji płyty kompaktowej, oraz 1999 „Ojcze Prowadź" także w wersji CD.
Opracowanie tekstu: ks. Wiesław Hudek

Śpiewajcie Panu z radością!
10 sierpnia 2007, godz. 19.00
Kościół pw. św. Apostołów Filipa i Jakuba


Wykonawcy:
Agnieszka Szupował - śpiew
ks. Grzegorz Stencel - gitara, śpiew
ks. Bogumił Mazurczyk - instrumenty klawiszowe

W programie:
Autorskie śpiewy uwielbieniowe Agnieszki Szupował
Znane i lubiane piosenki religijne m.in. Barka, Czarna Madonna, Abba Ojcze, hymny Światowych Dni Młodzieży (przewidziane wspólne muzykowanie artystów i słuchaczy)

Agnieszka Szupował (śpiew) kształciła się w Warszawie (emisja głosu), od 1999 roku współpracowała z Teatrem Muzycznym Roma w Warszawie, m. in.w musicalu Miss Sajgon, dała serię koncertów w Teatrze Atelier im. Agnieszki Osieckiej w Sopocie, zdobyła I nagrodę w Festiwalu Piosenki Rozrywkowej w Warszawie, Nagrodę publiczności w Ogólnopolskim Konkursie na interpretację piosenek Agnieszki Osieckiej w Warszawie, brała też udział w koncercie w Polskim Radio im. Agnieszki Osieckiej w Warszawie. Pracowała na scenie u boku takich artystów jak: Olga Bończyk, Katarzyna Skrzynecka, Robert Rozmus, Michał Milowicz, Edyta Gepert, Lora Szafran, Jerzy Satanowski. Jak sama mówi o sobie miała „zaszczyt i przywilej koncertować na wielu konferencjach Chrześcijańskich i tam wielbić Pana Boga, śpiewać i mówić o oceanie Jego miłości i nadzieji, której tak wielu ludziom brak, a którą odnaleźć możemy w Jezusie Chrystusie naszym Panu".

ks. Grzegorz Stencel (gitara, śpiew) kapłan od 1992 r., jedną z największych jego duszpasterskich pasji jest muzyka. Organizował i tworzył kolejne edycje Festiwalu Gaude Fest w Ustroniu. Jego nieodłącznym atrybutem jest gitara i entuzjastyczny śpiew. Od września 2007 r. będzie pracował w parafii św. Stanisława w Żorach.

ks. Bogumił Mazurczyk (instrumenty klawiszowe) kapłan od 1992 r., w okresie studiów teologicznych w WŚSD w Katowicach był liderem zespołu kleryckiego, kontynuował wyniesione z domu tradycje muzyczne (podobnie jak jego ojciec grał na organach). Uczestniczył w festiwalach piosenki religijnej (Śląski Sacrosong, Gaude Fest). Aktualnie pracuje w parafii Wniebowzięcia NMP w Wodzisławiu Śląskim.
Opracowanie tekstu: ks. Wiesław Hudek

Stabat Mater
17 sierpnia 2007, godz. 19.00
Kościół pw. św. Stanisława, biskupa i męczennika


Wykonawcy:
Cordula Sodt - sopran
Theresa Hoffmann - mezzosopran
Marek Ludwik - obój
Orkiestra Kameralna Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Opolu, dyr. Hubert Prochota

W programie:
G. B. Pergolesi - Stabat Mater na dwa głosy żeńskie, orkiestrę smyczkową i basso continuo.
T. Albinoni - Koncert d-moll op. IX nr 2 na obój i orkiestrę smyczkową

Cordula Sodt urodzona w Höxter (Niemcy), w 1994 roku ukończyła Akademię Muzyczną w Detmold w klasie śpiewu. Kontynuowała naukę u prof. Charlotte Lehmann, Josepha Metternicha i Isoldy Elchepp. Brała udział w kursach mistrzowskich w Akademii Muzycznej w Monachium u prof. Augusta Everdinga. Jako śpiewaczka operowa występowała w na festiwalach La Rogue d'Antheron i Bad Hersfelder Festspiele, jako kameralistka z muzykami: Gerhard Weinberger, Christom Spering, Peter Schumann, Fernando Eldoro. Pracowała pod kierunkiem takich dyrygentów, jak: Günther Neidling, Reiner Koch, Claudiu Abbado. Nagrywała także dla radia i telewizji. Od 2004 roku prowadzi zajęcia w Hochschule für Musik und Theater w Hannowerze (muzyka operowa) oraz w Wyższej Szkole Hildesheim/Holzminden/Güttingen (pedagogika muzyczna). Szczególnie zaangażowana w kształcenie artystyczne młodzieży. Jej absolwenci są laureatami renomowanych konkursów muzycznych. Od 1994 roku zajmuje się także organizacją młodzieżowych orkiestr i festiwali muzycznych. W 2004 roku powołała do życia Kulturfestival Silesia Cantat Weserbergland (wspólnie z Tadeuszem Eckertem z Głubczyc). Festiwal odbywa się co roku z udziałem młodzieży z Niemiec, Polski i Czech.

Theresa Hoffmann urodziła się w Warburg (Niemcy). Muzyczną edukację zaczęła w Szkole Muzycznej w Bad Driburg. Naukę śpiewu rozpoczęła pod kierunkiem Corduli Sodt z Hochschule für Musik und Theater w Hannowerze. Wielokrotnie występowała na koncertach dla uzdolnionej młodzieży na zamku Bevern. W 2004 roku uzyskała III nagrodę na krajowym konkursie śpiewaczym w kategorii śpiewu operowego. Od 2004 roku studiuje śpiew operowy w Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze, początkowo w klasie prof. Normy Enns, obecnie u prof. Carol Richardson-Smith. Występuje w spektaklach operowych (m. in. na festiwalu „Braunschweig Classix", Barockwochen Wolfenbüttel) w utworach Wolfganga Amadeusza Mozarta (Marcelina w „Weselu Figara", Trzecia Dama w „Czarodziejskim flecie"), Jerzego Fryderyka Haendla (Cornelia w „Giulio Cesare"), Jaques'a Iberta (MMe. Laminoche w „Angelique"). Wielokrotnie występowała także na festiwalu „Silesia Cantat" w Polsce, Czechach i Niemczech.W 2007 roku otrzymała Nagrodę Kulturalną okręgu Höxter w Niemczech.

Hubert Prochota studiował muzykologię na KUL i teorię muzyki w AM w Katowicach. W latach 1992-1997 był dyrektorem PSM I i II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu. Od 1988 roku prowadzi szkolną orkiestrę symfoniczną, z którą występował na licznych koncertach w kraju i za granicą.

Orkiestra Symfoniczna Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Opolu Zespół złożony z uczniów PSM I i II stopnia. Dyrygentem i kierownikiem artystycznym zespołu jest Hubert Prochota, pedagog opolskiej szkoły muzycznej. Orkiestra PSM w Opolu bierze udział w znaczących imprezach kulturalnych na terenie Opola, województwa, a także w innych ośrodkach kraju i poza jego granicami. Wystarczy w tym miejscu wymienić uczestnictwo orkiestry w Opolskich Dniach Oratoryjnych, Dniach Muzyki Pasyjnej, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater" w Częstochowie oraz Forum im. Witolda Lutosławskiego. Orkiestra koncertowała również we Francji (Grasse i Cannes), Luxemburgu, Niemczech (Mainz, Potsdam, Landau, Trier ) i w Szwajcarii (Neuchatel, Luzerna, Yverdon-les-Bains). Zróżnicowanie profilu imprez, w których bierze udział Orkiestra PSM w Opolu, znajduje urzeczywistnienie w bogatym repertuarze, prezentującym stylistykę różnych epok muzycznych. Obok utworów kompozytorów polskich, m. in. M. J. Żebrowskiego, St. Moniuszki, W. Lutosawskiego, J. Świdra, H. M. Góreckiego, W. Kilara, orkiestra wykonywała także dzieła G. B. Pergolesiego, W. A. Mozarta, F. Schuberta, G. Pucciniego, A. Dvoraka. Współpraca z zespołami chóralnymi z Opola, Głubczyc, Nysy oraz chórami zagranicznymi z Grasse i Mainz wzbogaca repertuar wspólnych koncertów o dzieła wokalno-instrumentalne. W 1996 roku Orkiestra Symfoniczna PSM w Opolu pod dyrekcją Huberta Prochoty dokonała nagrania płyty kompaktowej, na której znalazły się utwory Józefa Elsnera, Karola Kurpińskiego i Fryderyka Chopina.
Opracowanie tekstu: ks. Wieslaw Hudek

Patronat honorowy:
Ks. abp Damian ZIMOŃ - Metropolita Górnośląski
Ks. bp Tadeusz SZURMAN - Biskup Diecezji Ewangelicko - Augsburskiej
Ks. prof. Jerzy SZYMIK - Członek Międzynarodowej Komisji Teologicznej w Watykanie
Ks. dziekan Antoni REGINEK - Prezes Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych
Prof. Wojciech KILAR - Kompozytor
Waldemar SOCHA - Prezydent Miasta Żory

Patronat medialny:
Gazeta Żorska, Gość Niedzielny, Nowiny, Radio eM, Radio Katowice, TVP 3, Miesięcznik Społeczno - kulturalny „Śląsk"

Organizatorzy:
Miejski Ośrodek Kultury, Parafia pw. św. Brata Alberta, Parafia pw. Miłosierdzia Bożego, Parafia pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika, Parafia pw. św. Apostołów Filipa i Jakuba, Parafia Ewangelicko -Augsburska Zbawiciela.
w. św. Brata Alberta

Redakcja:  Irena Przeliorz
Wprowadzono: 07-07-2011
wyświetleń: 5646
Pdf
DRUKUJ
Strony w dziale
Wtorek, 23 października 2018
Edwarda, Marleny, Seweryna
Festiwal Twórczości Religijnej Fide et Amore Żory
Decyzja użytkownika w zakresie plików Cookie na niniejszej stronie

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. W programie służącym do obsługi Internetu można zmienić ustawienia dotyczące plików cookie.Korzystanie z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących plików cookie oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.